Van Hue naar Hoi An: kleren maken de vrouw - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Laura - WaarBenJij.nu Van Hue naar Hoi An: kleren maken de vrouw - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Laura - WaarBenJij.nu

Van Hue naar Hoi An: kleren maken de vrouw

Blijf op de hoogte en volg Laura

15 Maart 2015 | Vietnam, Can Tho

Twee weken verder, 5 plekken gezien, 10.000.000 VND uitgegeven, zijn we nu beland in Hoi An om vanavond te vertrekken naar Da Lat.

Hue is waar we gebleven waren na de fantastische tijd in het Noorden met Sapa en Halong Bay. In Hue verbleef ik in Hue Backbackershostel, een grote keten van hostels door het land, vrij geliefd bij alle backbackers: drukke bedoening dus!

Hue werd verkend met twee anderen meiden: Kirsty en Helena. Twee Engelse meiden die ik ontmoet had in Halong Bay. In Hue moet je het Citadel gezien hebben, dus dat is dan ook wat we gedaan hebben. Het is een verlaten stad eigenlijk, veel is vervallen maar een aantal huizen zijn herbouwd. Viel stiekem een beetje tegen. Het was niet wat we er bij voorstelden. De volgende dag ben ik er in mijn eentje op uitgegaan om de tombes te zien die rondom Hue liggen. Dit was wel veel beter dan het citadel, maar je moest 80.000 VND per keer betalen, dus na twee vond ik het wel leuk geweest! Hue is nou niet mijn mooiste plek waar ik ben geweest. De avond deed ik mee Frida - en twee jongens die zij kende uit Engeland en Amerika - mee aan de pubquiz in het hostel. Nou ik en pubquizen, gelukkig werden we dankzij mijn fantastische team 2e. Was een leuke avond! De volgende dag was het tijd om te vertrekken op de motorbike naar Hoi An. Nadat Frida in een impulsieve bui besloot met mij mee te gaan en ook op de motorbike naar Hoi An te gaan, waren we met twee. Daar sloten nog een koppel en een jongen zich bij aan. Frida en ik zaten op een echte motorbike achterop (ja mam, zo mooie oude, die als je start zo een heerlijk geluid maakt), en de anderen gingen voor zichzelf op de scooter mee.

Wat een super leuke tocht! We vertrokken iets voor 10-en, kwamen aan om 19.00 uur. Heerlijk om je vrij te voelen op een motorbike. Langs gegaan bij de Elephants springs, over mooie wegen om in Hoi An aan te komen. De hostels waren overbezet, dus besloten Frida en ik, om samen met Adam, een kamer te zoeken in een hotel: het beste idee van de vakantie! We kregen een familiekamer, die ons wel beviel, zwembad bij het hotel, buffet als ontbijt. Als backbacker raak je gewend aan hostels, dan is dit toch wel wat luxe. Besloten om de tijd in Hoi An met zijn 3-en door te brengen en vier nachten te boeken in dit hotel. Deze tijd in Hoi An bestond voornamelijk uit het genieten van het leven hier in Hoi An, kleren maken, passen, kleren maken, passen en genieten van het leven in Hoi An. Hoi An is echt een stad voor mij: klein, overzichtelijk, alles op loopafstand. Heerlijke stad om te zijn, vooral 's avonds. Dan dimmen ze hier alle lichten en zijn er voornamelijk lampionnen aan: prachtig om te zien!

Buiten alle heerlijke plaatselijke gerechten die we hebben gegeten, heb ik een linnen colbert, spijkerbroek en spijkerjas laten maken. Dit was mij nog een avontuur: op elk nummer van elke straat vind je een zogehete tailor. In boeken en op internet worden alle tailors al vergeleken. We hebben het jasje, en Adam en Frida hun pak, laten maken in de 'beste' tailorshop van Hoi An. Toen besloten Adam en ik rond te lopen in Hoi An, om vervolgens drie blokken te worden meegegesleurd door een dame naar haar ClothSshop in the Clothmarket. Je dacht het te hebben gezien in het oude gedeelte van Hoi An waar elke winkel naast een andere winkel te vinden is: hier is het nog leuker. Kleine marktjes naast andere marktkramen met allemaal stoffen en iedereen die je iets wil aanbieden. Bij onze grote vriendin Bee hebben wij nog van alles extra laten maken. Dit was natuurlijk goedkoper dan in de beste tailorshop van Hoi An! (De vraag is wie uiteindelijk alle kleren maakt, alle tailorshops sturen hun kleding door naar een aantal echte kleermakers waar alles wordt gemaakt. Waar je het ook maakt, het is vaak een grote keten van een familie).

Een hele leuke ervaring om zo in Hoi An te zijn en naar Hoi An te zijn gereisd, om kleding te laten maken en de plaatselijke gerechten te proeven. Tijd om mijn laatste week in te luiden in Da Lat, en hier de avontuurlijke kanten van Vietnam te beleven!

Tot over een week! Liefs!

• 15 Maart 2015 - 10:24

Marie José :

Ai ai. Krijgen we er een motormuis bij? Die vrijheid herken ik wel. Wat leuk om deze ervaring weer te lezen lau. Op naar de volgende avonturen. Veel plezier.