Een week onderweg! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Laura - WaarBenJij.nu Een week onderweg! - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Laura - WaarBenJij.nu

Een week onderweg!

Blijf op de hoogte en volg Laura

08 Februari 2015 | Vietnam, Can Tho

De eerste week is voorbij gevlogen. Het is hier bijna zondagmiddag, wat betekent dat ik hier nu een week aanwezig ben. En wat een te gekke week. Ik heb jullie mijn eerste deel van deze eerste week al verteld, zal nu eens de laatste dagen toelichten.

Ik was gebleven op de donderdagochtend. ´S middags zouden we naar het project Buu Tri Pagoda gaan: Engelse les geven aan de straatkinderen die daar worden opgevangen. Toen we daar aankwamen was er nog weinig wat erop leek dat wij zouden komen of dat er een les gegeven zou worden. We waren iets later, dus we hadden wellicht al verwacht dat er iets klaar zou staan. Nadat we daar een tijdje hebben gestaan, dachten we zelf het bord maar te halen en te gaan beginnen. Toen kwamen er twee vrouwen aan die ons in gebarentaal duidelijk maakten dat er een knipbeurt was voor alle kinderen. Goed: dan maar naar huis, ook dit maakt men mee in Vietnam: haast is hier niet bij, totaal niet, en alles gaat zo op zijn gemak. Prima: kleine middag vrij.

´s Avonds zijn we Can Tho met een aantal meiden ingelopen: lekker even over de markt struinen. We zijn zowel de toeristische als de Vietnameese markt opgelopen. Verscheidende dingen gezien waar mijn maag zich toch even twee keer bij bedacht: de darmen en de kippenpootjes (letterlijk kippenpootjes) lagen gestald achter de kraampjes: maar ook zeker lekkere dingen. Soort pannekoekje met nutella gegeten! Verder maakten ze ook verse Springrolls! En een hele rij met super veel snoep en koek: naar peanutcookie gekocht, snicker zonder chocola is de beste omschrijving. Een plek om een keer ons avondeten te eten zo dachten wij!

De volgende ochtend had ik weer vrij, dus ging ik in mijn eentje de toeristische route van Can Tho aflopen, wat voornamelijk inhield dat ik de haven afstruinde. Na een aantal keren te hebben gezegd: ´nee dankje´ of wat schuine blikken en angstige blikken van kinderen te hebben overleefd, lekker terug gegaan. Was leuk om even te doen!

´s Middags was het project City waar ik heen ging. Dit keer ging ik met iemand anders dan de vorige keer. Vond het wel interessant om te zien hoe zij met de kinderen omging. Hier pak je zelf toch weer dingen uit die je zelf misschien echt nooit zal doen en misschien ook wel zal doen. Je hebt dan ook andere gesprekken met hoe diegene denkt over het project. Geprobeerd om met mijn fototoestel de sfeer wat vast te leggen van dit project. Foto´s zijn hieronder te vinden.

´s Avonds zijn we met Miss Hahn meegeweest. Dit is een vrouw die vroeger aan projecten heeft meegedaan en nu nog contact heeft met de vrijwilligers. We gingen duur uit eten (100.000 VND = 4euro). Vietnameese tapas gegeten: zij bestelde van alles en wij aten het op. Mijn eerste springroll gegeten en nieuwe dingen geproefd! Was een gezellig avond.

Dan zijn we alweer bij dag 9 van mij van mijn reis. De ochtend ging ik naar Tien An. Wat een leuke weg om te fietsen ernaartoe! Gevoel dat je echt in Vietnam bent, in de natuur, alleen daarvoor doe je het al. Dit keer had ik een klas van 8 kinderen. We hebben met ze dieren doorgenomen in het Engels. Deze keer meer voorbereid en was daardoor erg leuk: sommigen pikten het best aardig op en was leuk om te doen! Daarna had ik weer Charity Hospital, meteen toen we aankwamen leek het een andere dag dan normaal. De sfeer was nog meer relax dan normaal het geval is. Nadat ze terug kwamen van de markt, was er ook minder te snijden en te bereiden dan normaal. Er moest veel worden gesjouwd aan rijstzakken wat een leuke vertoning was voor de bevolking: twee Nederlandse sterke vrouwen die een zak proberen te tillen van 50 kg: we waren puur vermaak. Erg leuk ook om zo contact te hebben. Een van de oudere mannen vroeg (via vertaling van een jongen in het Engels) hoe oud ik was maar daarna ook de reden waarom ik dit werk doe. Werd wat overdonderd door de vraag, maar nadat ik deze beantwoord had, kreeg ik te horen: He like to say thank you.

Gisteravond met de jongens van hier de dag afgesloten door een drankje te doen en twee weekenden te plannen. Een van de jongens wil ons allemaal meenemen naar zijn ouders in ´the countryside´ en daar een dag overnachten. Een ander wilt ons Vinh Long laten zien. Beide staan op mijn to do list dus erg leuk om dit via hun te kunnen doen! Zal dit zeker ook beide gaan doen! Komende weken is er Tetfestival hier in Vietnam: ze vieren het nieuwe jaar. Dit duurt, zoals alles hier, lang: zo´n twee tot drie weken. De echte Tet dagen duren drie dagen maar daaromheen nog lange vakanties. Veel projecten vallen uit, wat erg jammer is, aangezien ik dus daarna al klaar ben hier!

Morgen zal ik vroeg op staan (4.30) om de Floating Markets te bezoeken
met een bootje en zonsopkomst te zien! Komende tijd zullen jullie dus meer horen van de toeristische kant van Vietnam nu er minder projecten zijn. Foto´s zijn hieronder te vinden! Tot de volgende keer!

  • 08 Februari 2015 - 10:15

    Marie Jose:

    Heerlijk uitgebreid verhaal Lau. Heel leuk om te lezen.

  • 08 Februari 2015 - 10:15

    Jos:

    Las ergens dat ze in Vietnam nutella maken van uitegabkken meelworm velletjes... Moedig hoor!

  • 08 Februari 2015 - 10:18

    Juul:

    Nou lau, je kan daar gewoon blijven, nutella!!

  • 09 Februari 2015 - 14:39

    Lianda:

    Nutella!!! :)

  • 11 Februari 2015 - 14:47

    Laura:

    Haha pap. Doe normaal. :p.
    Ja we hebben dus daar de Nutella gevonden maar nog niet in de winkel! Zit voorlopig vast aan pindakaas en jam!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 15 Dec. 2014
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 4376

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 22 Maart 2014

Vietnam!

Landen bezocht: